روایات معصومین(ع) نشان میدهد، اولین «مکتبخانه» را به معنای «خانه محل آموزش قرآن»، رسول خدا (ص) بنیان نهاد؛ آنگاه که با حالتی متأثر از ادراک وحی، از غار حراء فرود آمد و به خانه بازگشت و آیات نازل شده را بر خانواده خویش تلاوت فرمود؛ به این ترتیب، نخستین «جلسه خانگی قرآن» شکل گرفت و نهضت «مکتبِ قرآنی خانه ها» کلید خورد.
از آن پس، «آموزش خانگی قرآن» جزئی از سیره و سنت رسول خدا (ص) شد و آن حضرت، همواره این سیره را به عنوان «الگویی راهبردی در نظام تعلیم و تعلم قرآن کریم» سفارش میفرمود؛ الگویی که پس از پیامبر (ص) در سیره اهل بیت (ع) نیز به دقت دنبال شد و با درایت آن بزرگواران، پس از واقعه جانسوز عاشورا، با سفارش به برگزاری «روضههای خانگی» تکمیل شد تا خانههای مسلمانان، به مکاتبی برای اشاعه روزافزون فرهنگ قرآن و عترت (ع) در سرتاسر جهان مبدل شوند.
با توجه به این مهم سامانه جلسات خانگی قرآن اقدام به تولید محتواهایی کوتاه از کتاب «جلسات خانگی قرآن کریم» با هدف تبیین هر چه بیشتر جایگاه و اهمیت این جلسات کرده است. در ادامه برشی کوتاه از این کتاب با موضوع «جلسات خانگی قرآن ویژه بانوان» آمده است.
از آنجا که «جلسات خانگی بانوان» از گستردگی و اهمیت ویژهای برخوردار است در ادامه به شرح مختصری درباره آن میپردازیم.
بخش مهمی از جلسات خانگی قرآن مربوط به محافل خانگی و آموزشی بانوان است. بانوان، عموماً جلسات و گردهماییهای دینی و قرآنی خود را در منازل و کانون خانواده برگزار میکنند.
در روایات، شواهدی وجود دارد که نشان میدهد، بانوان اهل بیت با برگزاری جلسات خانگی زنانه، از ظرفیت تبلیغ و تعلیم خانگی قرآن و معارف دینی به سایر بانوان، بسیار استفاده میکردند.
امروزه، به پیروی از این سیره حسنه دهها هزار جلسه خانگی ویژه بانوان از جمله جلسات قرآن یا جلسات روضهخوانی در سرتاسر میهن اسلامی توسط بانوان برپا میشود.
این ظرفیت عظیم و قابل توجه، امروزه در خدمت «توسعه فرهنگ قرآنی» در جامعه وجود دارد؛ البته طبیعی است که همواره آسیبهایی نیز این نوع از جلسات را تهدید میکند. ورود برخی افراد کمسواد و مسئلهدار به این حوزه و عدم تسلط آنان نسبت به مسائل قرآنی، علاوه بر ایجاد شبهه، سبب ترویج برخی خرافات و بدعتها نیز خواهد شد.
تجملگرایی و طرح برخی مطالب باطل و انحرافی در بعضی از جلسات خانگی بانوان و وجود برخی سوءاستفادههای، مالی، آسیبهایی است که دامن معدودی از جلسات خانگی بانوان را به خود آلوده ساخته است.
به هر حال حضور مبلغان آگاه به حوزه قرآن و مسائل دینی به ویژه بانوان فرهیخته طلبه و معلمان دلسوز، همراه نظارت مردمی و محلی بر این گونه جلسات، بهترین راهکار مقابله با چنین آسیبها و تهدیدهایی است.